rusty 2 africa i blokady dla podróżników

  Jak my lubimy poznawać innych zakręconych ludzi jak my :) Przed wyjazdem podczas szukania informacji o lądowym wjeździe do Egiptu (potrzeba posiadania carnetu de passage,który wiąże się z zapłaceniem kaucji 30 tys. zł) przeczytaliśmy o dwójce Polaków, którzy z Wielkiej Brytanii pojechali Vanem za 500 funtów do Afryki! I to przez Syrię, w sumie w ostatnim momencie,w którym jeszcze była  konkretniejsza szansa przeżyć tą wyprawę. W swojej podróży byli rok ( planowali wyjazd na połowę tego czasu) i przejechali 45 000 km odwiedzając 27 państw. Jeśli chcecie dowiedzieć się o nich więcej zapraszamy Was na ich stronę 
http://routes.co.nr/
 oraz na ich fp 
https://www.facebook.com/Rusty2Africa?fref=ts
.

  We wtorek byliśmy w Klubie Podróżnika w Warszawie na drugiej części prezentacji o ich wyprawie, na pierwszej niestety nie mogliśmy być.  Spotkaliśmy się po Klubie na osobności by porozmawiać o wrażeniach ze swoich podróży i aby wzajemnie wypytać się o nurtujące nas rzeczy. Ach, to było bardzo ciekawe spotkanie, pełne przydatnych informacji, bowiem sami planujemy pojechać do Afryki.
  Wracając do carnetu. Jest on wystawiany osobom, które wjeżdżają do określonych państw.  Które kraje go wymagają? Listę znajdziecie m.in. tutaj:

http://en.wikipedia.org/wiki/Carnet_de_Passages

Carnet de Passages en Doune jest w Polsce wystawiany przez PZM-Travel. Jest to jako tako gwarancja na to, że właściciel samochodu wróci swoją maszyną na teren Polski w terminie ważności CPD.  Bez tego carnetu na granicy należy zapłacić stosowną opłatę celną, jednak: w teorii jest tak,a w praktyce często wychodzi inaczej.. Każdy kraj ma swoje prawa, straż graniczna swoje humorki. Wspomniani przez Nas znajomi (Ada i Przemek) mieli spore problemy na granicy egipskiej, ponieważ w Anglii aby wjechać do Egiptu musieliby zapłacić 800% wartości samochodu, dlatego też kupili karnet bez tego państwa. Poszukali i  dowiedzieli się, że komuś udało się wjechać bez karnetu. Spróbowali- niemal przekroczyliby granicę, jednak ktoś wypatrzył „Excluding Egypt”, przez co musieli 5 dni mieszkać na granicy aby jakoś  dogadać się ze strażnikami i wjechać do kraju.  Mówiąc o nich, obeszli oni kwestię wracania samochodem do swojego kraju. W Zimbabwe z pomocą mieszkających tam znajomych przerejestrowali samochód i legalnie go sprzedali, wracając samolotem.

Oczywiście należy przedstawić pełną dokumentację sprzedaży aby było wszystko jasne. 

Tutaj też znajdziecie informacje na temat carnetu wraz z cennikiem za dokumenty.

http://wikitravel.org/pl/Carnet_de_Passage 

Oprócz wykupienia karnetu należy zapłacić kaucję, która po powrocie do kraju jest zwracana. Na stronie PZM-Travel mamy plik z wykazem kaucji, jednak na stronie możemy przeczytać, że ów wykaz nie ma zastosowania i wysokość kaucji jest rozpatrywana indywidualnie. : 
http://www.pzmtravel.com.pl/dokumenty-celne.html
  Pzm zwraca wysokość kaucji w okresie do 14 dni od zwrócenia przez właściciela karnetu. Jeśli podróżnik odda karnet w terminie 30 dni kalendarzowych od momentu wygaśnięcia karnetu dostanie 100% zwrotu  kaucji, natomiast jeśli zrobi to po upływie 30 dni, od PZM dostanie jedynie 50% kaucji. Daję Wam link, trochę długi ale wchodząc w niego ściągnie się automatycznie  plik Word, z paroma informacjami.


https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.pzmtravel.com.pl%2Fprojects%2Fpzmtravel%2Ffile%2FCPD%2FZASADY%2520KORZYSTANIA%2520Z%2520KARNETU%2520CPD.doc&ei=NxFQUoimKYfc4QSc_4G4CA&usg=AFQjCNFxP7ccC9hNVTzdFfgVRgX4OQZuFg&bvm=bv.53537100,d.bGE

  Czasem ciężko znaleźć jest informacje na temat karnetu z pierwszej ręki, ponieważ de facto nie tak wiele osób podróżuje samochodem. Szukając wcześniej informacji o Egipcie znaleźliśmy dwie polskie ekipy, które wjechały na jego teren autem. Jednak  nie ma co się poddawać, trzeba szukać na forach i po prostu pytać. Jak nie z Polski, to na pewno z innego kraju ktoś próbował wjechać na teren danego państwa. Nasze kolejne wyprawy będą wiązały się za każdym razem z załatwieniem karnetu, tak więc z naszej strony możecie liczyć na dokładne sprawozdanie z przebiegu wyrabiania CPD i z wykorzystaniem go na granicy.

  Drugą sprawą, którą chcemy poruszyć w tym wpisie to możliwość wyrobienia drugiego paszportu. Jest on bardzo przydatny np. w sytuacji gdy planujesz podróż przez Izrael, a następnie przez kraj(e), które po znalezieniu w Twoim paszporcie pieczątki Izraela nie pozwolą Ci wjechać, m.in: Syria, Libia, Liban, Iran, Arabia Saudyjska, Irak.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Foreign_relations_of_Israel_Map_July_2011.PNG

  Drugi paszport wyrabia się przy aktualnym pierwszym paszporcie, nie w momencie jego wygaśnięcia. Koszt wyrobienia takiego paszportu wynosi 280 zł, a ważny jest przez 2 lata.
Podczas szukania informacji, znaleźliśmy artykuł ze stycznia tego roku, który mówi o tym, że od teraz będzie łatwiej go wyrobić . Nie chcemy wobec tego wiedzieć jak to wyglądało wcześniej, bo teraz tak na prawdę mamy jedynie możliwość o ubieganie się o paszport, bo wydawany za łatwo to nie jest, nawet posiadając stosowne powody do jego wyrobienia.

Aby uzyskać drugi paszport musimy złożyć wniosek w Departamencie Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ( nie jest to żaden formularz, a zwykłe pismo ze szczegółowym uzasadnieniem). Decyzję podejmuje dyrektor  Departamentu w imieniu Ministra.Gdy odpowiedź jest pozytywna składamy drugi wniosek, o wyrobienie paszportu. Jeśli dostaniemy negatywną odpowiedź możemy odwoływać się w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym.

Sytuacje, w których chcemy ubiegać się o drugi paszport muszą być szczególnie uzasadnione :

  1. względami ochrony życia i zdrowia tej osoby;
  2. poważnymi trudnościami w prowadzeniu przez nią działalności humanitarnej;
  3. posiadaniem w paszporcie wiz lub pieczęci potwierdzających przekraczanie granicy państw lub pobytu na ich terytorium, co uniemożliwienia lub znacznie utrudnia wjazd na terytorium innego państwa;
  4. względami bezpieczeństwa państwa
    (Ustawa o dokumentach paszportowych z dnia 13.07.2006 r. Dz. U. Nr 143, poz. 1027 stanowi art. 22) 
  My, jako podróżnicy interesujemy się punktem 3. Mówiąc nadal o Izraelu, strażnicy graniczni wiedzą dobrze o trudnościach z dostaniem się do państw nie mających z nim dyplomatycznych stosunków więc niektórzy z nich dają  pieczątkę  na osobnym blankiecie. Jest to pewne ułatwienie sytuacji ale to wcale nie jest „coś pewnego”. Co jeśli planujemy podróż paromiesięczną, zbieraliśmy na nią 2 lata i tak się składa, że Izrael jest na początku trasy? Wjeżdżamy, prosimy o pieczątkę w innym miejscu niż paszport i dostajemy odmowę. Jest to ryzykowna sytuacja, dla niektórych może i zbyt. Sami mieliśmy zaryzykować w tym roku, gdyż dzwoniąc do Departamentu po rozmowie dostaliśmy cynk, że ubiegać się o paszport możemy ale praktycznie nikt go nie dostaje, chyba, że jedzie na akcję humanitarna lub dyplomatyczną. Rozmawiający z nami Pan szczerze powiedział, że składanie wniosku to „strata czasu”. Niestety nie sprawdziliśmy na własnej skórze czy  brak pieczątki w paszporcie można łatwo załatwić, bo nie dostaliśmy ostatecznie wizy do Libii.
My wniosku nie składaliśmy ale ekipa Routes of the World to zrobiła. Powiedzieli nam, że napisali paro stronicowe „wypracowanie”. Mega szczegółowe, odpicowane, same konkrety. Swoje powody wyłożyli „kawa na ławę”, więc byli niemal pewni, że paszporty będą mogli wyrobić. A tu niespodzianka, w odpowiedzi dostali 5 stron A4 nie na temat, a w ostateczności, że nie są oni dyplomatami więc paszport im nie przysługuje. Oczywiście nie piszemy Wam o tej sytuacji aby Was zniechęcać, chcemy jedynie pokazać jak to wygląda w praktyce.
Ten post nie jest kolejnym z serii „pamiętników z wakacji” ale co jakiś czas będziemy pisać Wam praktyczne informacje na temat wyjazdów. W końcu co jak co, podróżnicy powinni sobie nawzajem pomagać :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>